Gerincbetegségekről és egészséges életmódról érthetően és olvasmányosan

Balance blog

Testmozgás gerincproblémával

2016. augusztus 06. - Balance Gerincközpont és Akadémia

Ma már a legtöbb ember tisztában van azzal, hogy a mindennapos mozgás elengedhetetlenül szükséges az egészség megőrzéséhez. De vajon mi a helyzet azokkal, akik valamilyen gerincproblémával küzdenek? Hasznos-e vagy inkább ártalmas számukra a sportolás? Milyen mozgásformát érdemes választaniuk és egyáltalán, hogyan fogjanak hozzá?

 

yoga-enss-4.jpg

Nem hiszem, hogy akadna olyan gerincproblémával küzdő beteg, akit orvosa ne figyelmeztetett volna arra, hogy a gyógyulás alapfeltétele a rendszeres testmozgás. A „Laci bácsi, tessék többet mozogni!” felszólítás azonban általában sajnos nem elegendő. A legtöbb embernek ugyanis fogalma sincs arról, milyen sportot űzhet, melyik mozgásforma hasznos, melyik ártalmas számára, mennyit mozogjon és mire ügyeljen testmozgás közben. Ha megpróbál utánanézni a neten, tucatnyi kimondhatatlan nevű, trendi, ám valljuk be, többnyire ijesztően hangzó edzésformát és rengeteg egymásnak ellentmondó információt talál, így végül lemondóan legyint és feladja. Nagy kár, mert a gerinc és egyéb mozgásszervi betegségekből rendszeres és az állapotnak megfelelő testmozgás nélkül sajnos nem lehet kigyógyulni.

De honnan tudjuk meg, mi az állapotunknak megfelelő testmozgás?

Természetesen – ahogy minden más egészségi problémával – a fenti kérdésekkel is a megfelelő szakemberhez kell(ene) fordulnunk. Az internet, a barátok vagy a segítőkész szomszédok helyett érdemes lenne gyógytornásztól/mozgásterapeutától kérni a segítséget. Gerincproblémák esetén majd minden esetben szükség van célzott, a betegre és a betegségre szabott korrekciós jellegű mozgásterápiára, amely a betegségtől függően néhány héttől néhány hónapig is eltarthat. Szerencsére az esetek nagy részében nem feltétlenül szükséges rendszeresen eljárni a rendelőbe. Amennyiben az adott probléma ezt lehetővé teszi, a terapeuta összeállít és megtanít egy otthon végezhető gyakorlatsort, így elegendő egy-két havonta kontrollra járni. A közhiedelemmel ellentétben azonban ahhoz, hogy megőrizzük gerincünk egészségét, nem elegendő néhány hétig vagy hónapig gyógytornázni, a későbbiekben is fent kell tartanunk az aktív életformát. A terapeuta segítséget nyújt abban is, hogy a mozgásterápia mellett, illetve a gyógyulást/állapotjavulást követően milyen mozgásformá(ka)t érdemes választanunk, és megtanítja, mire ügyeljünk sportolás közben annak érdekében, hogy a sport valóban gyógyítson ahelyett, hogy ártana.

labdas.jpg

Gerincbarát sportok

Általánosságban igaz, hogy a ritmusos, kiegyensúlyozott, a gerincet nem túlzottan terhelő, ugyanakkor azt jól átmozgató mozgásformák kifejezetten jót tesznek. Ide tartozik például a bármely korosztálynak bátran ajánlható séta, a túrázás és a nordic walking (főképp természetes talajon), a gerincjóga vagy a taicsi, illetve az úszás, amennyiben fejünket nem tartjuk ki mereven a vízből. Kerülendőek azonban a hirtelen és erőteljes mozdulatokkal, túlzott előre- vagy hátrahajlásokkal, csavarásokkal, drasztikus nyújtásokkal, féloldalas terheléssel, vagy folyamatos merev testtartással járó sportok, mint például az erőteljesebb futás (futógépen is!), a foci, a tenisz, a tollaslabdázás, a squash, a jóga legtöbb válfaja, vagy a küzdősportok nagy része.

 nordic-walking3.jpg

Mi a helyzet a kerékpározással, a konditermekkel és az aerobic jellegű csoportos órákkal?

Nos, a bicikli (beleértve a spinninget is) gerincünk szempontjából sajnos nem túl jó választás. Kerékpáron ülve intenzív, rossz irányú terhelés éri a gerinc nyaki és alsó, ún. lumbális szakaszát. A káros hatásokat némiképp csökkenthetjük ugyan a nyereg enyhe előrebillentésével, de teljesen sajnos nem védhetőek ki.  Az „ugrálós”, hirtelen és erőteljes mozdulatokkal, erős rázkódásokkal járó csoportos órák (aerobic, step, hot iron, kangoo, stb.) a legtöbb gerincproblémával egyértelműen kerülendőek. Nehezebb a kérdés a nyugodtabb óratípusokkal (body-art, pilates, streching, stb.) kapcsolatban. Hogy javít-e az állapotunkon, vagy inkább árt, az függ az adott betegségtől, az oktató tudásától és odafigyelésétől, illetve attól, hogy helyesen végezzük-e a gyakorlatokat. Nagyon vigyázzunk az edzőtermi gépekkel és/vagy szabad súlyokkal végzett testépítéssel is! Számos olyan gyakorlat létezik, amelyet bátran végezhetünk gerincproblémával is, de sajnos akad jó néhány gép, amit messziről el kell kerülnünk. Miután az aerobic oktató és/vagy a személyi edző nem egészségügyi szakember, nem feltétlenül tudja, milyen gyakorlatokat ajánlott és melyeket tilos végezni a különféle mozgásszervi panaszokkal. Ha tehát edzőterembe szeretnénk járni, minden esetben kérjük ki mozgásterapeutánk véleményét, illetve kérjük meg őt arra, hogy segítsen, pontosan mely gépeket és hogyan használhatjuk!

Ha a fenti alapelveket figyelembe véve választunk mozgásformát, nagyot nem hibázhatunk. Nagyon fontos ugyanakkor, hogy minden esetben konzultáljunk szakemberrel! Nem elegendő ugyanis kiválasztani a számunkra megfelelő sportágat, meg kell tanulnunk azt is, hogyan végezzük biztonsággal a gyakorlatokat.

Feövenyessy Krisztina
Balance Gerincterápia

A bejegyzés trackback címe:

https://gerincterapeuta.blog.hu/api/trackback/id/tr19158782

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.