Gerincbetegségekről és egészséges életmódról érthetően és olvasmányosan

Balance blog

Krónikus fejfájás? Gerincproblémák is állhatnak a háttérben!

2016. november 21. - Balance Gerincközpont és Akadémia

Kevesen tudják, hogy a krónikus fejfájás, szédülés, fülzúgás hátterében igen gyakran a nyaki gerincszakasz elváltozása, az ún. előrehelyezett fejtartás (EFT) áll. Az érintettek többnyire éveken át keresik a probléma forrását és a megoldást, járkálnak rendelőről-rendelőre, s bár minden leletük negatív, a fájdalom makacsul kitart és ellehetetleníti mindennapjaikat. Felmérések szerint minden tízedik felnőtt küzd rendszeres nyaki, tarkótáji fájdalommal és merevséggel, amelyet fejfájás, szédülés is kísérhet; a legtöbb betegnek ugyanakkor fogalma sincs arról, hogy nem muszáj belenyugodni a fájdalomba, hisz a megfelelő terápiával akár jelentős javulás is elérhető.

forward-head-posture-fix-manual1.jpg

Hogyan alakul ki az előrehelyezett fejtartás?

Az EFT jellemzően a helytelen testtartás (ülőmunka, rendszeres és hosszas autóvezetés, ágyban fekve tévézés, olvasás stb.) következtében, az izomegyensúly megbomlása miatt alakul ki. Hajlamosak vagyunk ugyanis arra, hogy e pozíciókban fejünket jelentősen előretoljuk, így a nyaki gerinc vonala megtörik, vállaink előreesnek, hátunk pedig C-alakban meggörbül.

shutterstock_140199787_converted_1.jpg

Ha rendszeresen napi több órát töltünk e helytelen pozíciók valamelyikében, testünk hamarosan alkalmazkodik a megváltozott körülményekhez. A nyak és a vállöv izomegyensúlya megbomlik: a fej előretolása miatt a nyak elülső részének izmai megnyúlnak a hátsó rész izmai pedig berövidülnek, a vállak előreesése miatt ugyanakkor a mellizmok rövidülnek és a lapockák közti izmok nyúlnak meg. Ezt a jelenséget hívjuk felső keresztezett szindrómának. Az eredmény az előrehelyezett fejtartás állandósulása, melynek kísérőjelensége a nyak- és vállmerevség, krónikus fejfájás, szédülés, fülzúgás, esetenként kisebb-nagyobb „banyapúp” kialakulása. Az előrehelyezett fejtartás ugyanakkor komolyabb betegségekhez, porckopáshoz, meszesedéshez, a porckorongok ellapulásához vagy porckorongsérv kialakulásához is vezethet. A panaszok jelentkezése és erőssége nem mindig egyenesen arányos az elváltozás mértékével. Gyakran a kisebb fokú, alig látható EFT nagyobb fájdalmakat és több panaszt okoz, mint a már igen feltűnő deformitás.

forwardheadposture_1.jpg

És hogyan lesz az EFT-ből krónikus fejfájás?

Az egymás felett álló nyakcsigolyák harántnyúlványai közti lyukacskák csatornát képeznek, ebben fut az a verőér, amely agyunkat táplálja friss vérrel. Ha azonban a csigolyák az előrehelyezett fejtartás miatt nem egymás felett sorakoznak, hanem „elcsúsznak” egymáson, beszűkülhet a csatorna, így nem jut elegendő vér az agyba. Mindez önmagában is rendszeres fejfájáshoz, szédüléshez vezet, a helyzetet csupán súlyosbítja, hogy az előrehelyezett fejtartás a tarkó alatti kisizmok krónikus feszességével, ezáltal izomcsomók (ún. triggerpontok) kialakulásával is járhat. A triggerpontok egyik legrosszabb tulajdonsága, hogy képesek erős kisugárzó fájdalmat okozni. A tarkó alatti kisizmok jellemzően a homlok tájékára sugároznak, így gyakran azon a területen kezdődik a makacs és kínzó fejfájás.

forward-head-posture-fix-manual3.jpg

Hogyan lehet megelőzni az EFT kialakulását?

Miután a probléma a helytelen testtartásból következő izomegyensúly megbomlás miatt alakul ki, a megelőzés legfőbb eszköze értelemszerűen a helyes testtartás (beleértve a helyes ülőpozíciót is) elsajátítása (a helyes testtartást lásd ITT). Ezen felül a tartós inaktivitással (értsd napi 8-10 órás ülés, autóvezetés vagy egy helyben állás) járó tevékenységek kompenzációjaként legalább napi 30 percnyi mozgást (pl. séta, kocogás, torna) is érdemes beiktatnunk napirendünkbe, ideális esetben kiegészítve heti egy-két alkalommal hosszabb, a gerincet jól átmozgató edzésformával (pl. gerincjóga, gerinctorna, pilates, taicsi stb.). Sajnos korunk embere a krónikus gerincproblémák mellett krónikus időhiányban is szenved, ugyanakkor tisztában kell lennünk azzal, hogy rendszeres testmozgás nélkül sajnos gyakorlatilag elkerülhetetlen a gerincproblémák kialakulása.

És mit tegyünk, ha a kór már kialakult?

Az izomegyensúly helyreállítása sajnos hosszabb folyamat. Szakmai berkekben az a mondás járja, hogy ahány év kell a probléma kialakulásához, annyi hónapot vesz igénybe a gyógyulás. A sokak által mindenhatónak hitt fájdalomcsillapító és izomlazító gyógyszerek illetve a masszázs vagy a „csontkovácsolás” önmagukban sajnos nem elegendőek a gyógyuláshoz. Bár a tüneteket átmenetileg képesek csökkenteni, a kiváltó okot, azaz az izomegyensúly megbomlását nem szüntetik meg. Célzott mozgásterápiával, személyre szabott, ún. kompenzáló gyakorlatsor mindennapos elvégzésével ugyanakkor lassan-lassan, hónapok alatt helyreállítható az izomegyensúly, a fej „visszakerülhet” eredeti, fiziológiás helyzetébe és megszüntethetőek, vagy jelentősen csökkenthetőek a panaszok. A gyógyulás érdekében azonban szükség van a beteg türelmére, kitartására és aktív közreműködésére.

riverina-manipulative-sports-physiotherapy-centre-wagga-wagga-2650-image.jpg

A mozgásterápia mellett, annak kiegészítéseként ugyanakkor kifejezetten ajánlott a rendszeres masszázs és/vagy a kineziológiai szalag (kinesio-tape) használata, mindkettő képes ugyanis arra, hogy ellazítsa a krónikusan feszes izmokat, így nem csak a fájdalom csökken, de felgyorsulhat a regenerálódás folyamata is. Tisztában kell lennünk azonban azzal a ténnyel, hogy ezek a passzív kezelések nem helyettesíthetik az aktív terápiát, azaz a gyógytornát, mozgásterápiát.

Feövenyessy Krisztina
alternatív mozgásterapeuta, funkcionális gerinctréner, kinesiology-taping terapeuta és oktató

A bejegyzés trackback címe:

https://gerincterapeuta.blog.hu/api/trackback/id/tr3011978552

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Látens Inszinuáció 2016.11.21. 19:44:36

Köszönöm a cikket!

Azonban bár nálam nyaki spondylosist diagnosztizáltak már több, mint 15 éve, szerencsére a rendszeres edzés - hát-, és vállizom erősítése lapsúlyos gépekkel, illetve különböző oldal emelések, és fej fölé nyomások - teljesen rendben tartják a folyamatot oly annyira, hogy az úgynevezett "hóropogás" is eltűnt, vany minimálisan hallható.

Viszont mostanában gyakran előfordul - és ez szerintem a stressz okozta - jobb oldali nyakizom merevség, ami miatt a jobb szem mögötti elviselhetetlen - és sokszor legalább 24-36 óráig tartó - fájdalom párosul, amit viszont 10 esetből 4-6 alkalommal - ha időben elkapom - egy csésze feketekávé megszüntet.

A kérdésem: Van-e valamilyen otthon végezhető gyakorlat, ami a stressz ilyen jellegű megnyilvánulását enyhíti vagy megszünteti, a gyógyszeres és pszichoterápián kívül?
Mert ezek sokba kerülnek, és az utóbbi meg egyébként is nem egzakt tudomány, azaz nem hiszek benne - és itt tapasztalatból beszélek. Csak a pénzlehúzás működik, de épkézláb gyógymód vagy megoldás inkább nulla felé tendál.

Egyéb tanács esetleg?

Balance Gerincközpont és Akadémia · http://balancegerinckozpont.hu/ 2016.11.21. 20:50:15

@Látens Inszinuáció: A leírt problémát tipikusan a tarkó alatti kisizmok és/vagy a nyak krónikusan feszes izmai okozzák, és kisugárzó fájdalom. Miután a leírtak alapján a szükséges testmozgás adott (és feltételezem, az erősítő gyakorlatok után megfelelő mennyiségben és minőségben nyújtó gyakorlatokat is végez), elsősorban a krónikusan feszes izmok lazítására kellene helyeznie a hangsúlyt. Az izmoknak ugyanis nem csak erősítésre és nyújtásra, de folyamatos lazításra is szükségük van. A megfelelő edzésprogram bemelegítésből, erősítésből, lazításból és végül nyújtásból áll, mégpedig ebben a sorrendben. Az izmok lazítását SMR hengerrel, vagy - a nyaki rész esetében - tüskés gumilabdával, az ún. masszázslabdával tudja elvégezni. Az izomlazítás minden edzés kötelező eleme, sőt - amennyiben krónikus fájdalommal küzd - ezen felül minden este át kell masszíroznia a nyakát és a vállát lefekvés előtt ,lehetőleg fekvő, teljesen ellazított testhelyzetben. Ezenkívül a triggerpontok kialakulásának megelőzésére erősen ajánlom legalább havonta egyszer a nyaki lágyrész manuálterápiát, azaz a triggerpont kezelést, amelyet gyógytornászok, mozgásterapeuták végeznek. A kezelésről bővebbet a WEBBetegen írt cikkemben olvashat: www.webbeteg.hu/cikkek/gyogytorna/18255/mozgasszervi-problemak-kezelese-lagyresz-manualterapiaval-triggerpont-oldassal
Üdvözlettel,
Feövenyessy Krisztina