Gerincbetegségekről és egészséges életmódról érthetően és olvasmányosan

Balance blog

Segítség, becsípődött a derekam!

2017. augusztus 31. - Balance Gerincközpont és Akadémia

Néhány hete fültanúja voltam, amint egy baráti társaság tagjai arról társalogtak, ki hogyan élte meg az elsőt. Mármint élete első „idegbecsípődését”. Kifejezetten élveztem volna a színes élménybeszámolót, ha nem tudnám, milyen komoly probléma áll az ártalmatlannak hitt jelenség hátterében. A közhiedelemmel ellentétben ugyanis korántsem a becsípődés jelenti a legfőbb gondot. A hirtelen kialakuló, ám jellemzően néhány nap, rosszabb esetben egy-két hét alatt elmúló fájdalom csupán az egyik legelső figyelmeztető jele a gerincet érintő degeneratív elváltozásoknak, amelyek megfelelő kezelés hiányában súlyos betegségekhez vezethetnek.

young-man-with-back-pain_1.jpgForrás: http://spinewellnesscincinnati.com/back-pain-why-does-my-back-hurt/

Mi is az a becsípődés?

A gerinc rugalmas porckorongjainak egyik legfőbb szerepe, hogy enyhítsék a csigolyákra nehezedő nyomást. Ha a porckorong folyamatos túlterhelésnek van kitéve (jellemzően a mozgásszegény életmód, a helytelen testtartás, a túlsúly vagy a különféle rossz terhelések – pl. súlyok emelgetése, egyoldalúan terhelő sportok stb. – miatt), idővel veszít folyadéktartalmából és egyre laposabbá válik, ezáltal az egymás fölött lévő csigolyák, és azok ízületi felszínei közelebb kerülnek egymáshoz.

716_intervertebral_disk.jpg

A csigolyák ízületi felszíneit egy-egy érzőidegekkel teli tok fogja össze. Ha a csigolyák közt csökken a távolság, az addig feszes tok lazává válik, s egy rossz mozdulat (jellemzően előrehajlásból felegyenesedés) hatására becsípődhet a csigolyák ízfelszínei közé. Valójában tehát nem egy ideg, hanem az ízületi tok csípődik be:)  A trauma következtében a tok általában be is gyullad, így jellemzően hosszabb szenvedésre számíthatunk. A helyzetet súlyosbítja, hogy védekező mechanizmusként összehúzódnak a gerinc melletti izmok, mintegy stabilizálva a sérült területet. A görcsbe rándult izmok nem csak a fájdalmat fokozzák, de – ördögi körként – megakadályozzák az érintett terület ellazulását, ezáltal a nehezítik a tok kiszabadulását is.

A pokoli fájdalommal járó becsípődés kiváltó oka tehát a porckorongok folyamatos túlterhelése miatt kialakuló porckorong ellapulás, amely – bármilyen elkeserítő is – sajnos az akut panaszok megszűnését követően is megmarad, sőt, megfelelő kezelés híján egyre súlyosbodik, és többek közt porckorongsérv kialakulásához is vezethet.

Ha megtörténik a baj, elsőre jó megoldásnak tűnhet a fájdalomcsillapító, gyulladáscsökkentő gyógyszer, ám a betegek többsége szerint alig tompítja a kínt, ráadásul csupán átmeneti segítséget nyújt és a fájdalom hamar visszatér. Ennél is nagyobb problémát jelent azonban az a tény, hogy a gyógyszerek csupán a tünetet (fájdalom) csillapítják, a kiváltó okot (porckorongok ellapulása) nem képesek megszüntetni. Betegeimnek magyarázva általában előszeretettel élek azzal a hasonlattal, hogy gerincproblémák esetén a fájdalomcsillapítás önmagában alkalmazva olyan, mint ha a rossz szagok (betegség) ellen csupán levegőillatosítóval védekeznénk (tünet kezelése) ahelyett, hogy a szemeteskukát is kiürítenénk (kiváltó ok megszüntetése).

Mit tegyünk tehát, ha becsípődött a derekunk?

Először mindig az akut problémát kell megoldani.  A régebben ideális kezelésnek tartott ágynyugalomról ma már tudjuk, hogy többet árt, mint használ. A mihamarabbi gyógyuláshoz már az első perctől kezdve aktív terápiára van szükség, hisz a mozgás (és a különféle manuális kezelések) hatására javul a vér- és nyirokkeringés, így gyorsabban távoznak a felhalmozódó, a fájdalmat fokozó salakanyagok, és az érintett terület ellazulásával a tok is kiszabadulhat a fogságból.

Az alábbi, naponta többször is végezhető otthoni gyakorlat célja, hogy a gerinc óvatos nyújtásának hatására eltávolodjanak egymástól a csigolyák és ellazuljanak a gerinc melletti izmok:

  • Helyezkedjünk el hanyatt fekvésben a talajon, lábunkat helyezzük egy székre úgy, hogy mindkét lábszár végigfeküdjön a szék ülőrészén, a combok pedig merőlegesek legyenek a talajra
  • derekunkat finoman szorítsuk le a talajra, kiegyenesítve a teljes gerincoszlopot
  • nyújtózzunk meg fejtetővel és farok csonttal a két ellentétes irányba hosszan és óvatosan
  • ha a fájdalom engedi, emeljük két karunkat a füleink mellé nyújtva, felfelé fordított tenyérrel, és nyújtózzunk az ujjak hegyével is úgy, hogy a vállak távol maradnak a fültől. Vigyázat, derekunkat ilyenkor is le kell szorítanunk!
  • nyújtózkodjunk felváltva a jobb és bal karral is
  • ismételjük bátran többször is a mozdulatsorokat
  • a kiinduló pozícióban akár hosszú időt is tölthetünk, hogy megkönnyebbüljön a derekunk

2015-11-12-1447368523-5297060-viparitachair.JPG

Ha a fájdalom már csökkent és végre ki tudunk mozdulni a lakásból, melegen javaslom a könnyű, erőlködésmentes sétát, főképp természetes talajon. Sokat segíthet az is, ha egy gyógytornász segítségével megtanulunk néhány speciális, személyre szabott lazító/nyújtó gyakorlatot. Passzív kezelésként csodát tehetnek a finom kimozgatások, a kötőszövet lazító (fascia release) terápia, és/vagy a kinesio-tape. Mindezek együttesen segítenek abban, hogy a gyötrő fájdalom mihamarabb elmúljon.

mfr2-1024x683.jpgFascia release
Forrás: https://www.massagemag.com/therapeutic-insight-the-john-f-barnes-myofascial-release-perspective-the-development-of-myofascial-release-2-30187/

A tünetmentessé válás azonban sajnos korántsem jelent gyógyulást. Ha az akut szakasz lezajlott, forduljunk mihamarabb gyógytornászhoz/mozgásterapeutához, és keressük meg, majd egyszer és mindenkorra szüntessük meg a kiváltó okot! Enélkül ugyanis újra és újra jelentkezni fog a fájdalom, és ami még rosszabb, megállíthatatlanul romlik az állapotunk.  Miután a gerinc- és egyéb mozgásszervi problémák (köztük a becsípődések) túlnyomó része a helytelen testtartás, a mozgásszegény életmód, vagy a folyamatos káros terhelések következtében alakul ki, a hatékony kezelés minden esetben komplex és hosszabb távú. A kiváltó ok megkeresése és megszüntetése – azaz a helyes testtartás elsajátítása és a káros terhelések kiiktatása mellett elengedhetetlen a már kialakult elváltozások kezelése az állapotnak megfelelően összeállított mozgás- és manuálterápia segítségével.

Ne feledjük tehát, a becsípődés csupán az első, ámbár igen fájdalmas jele annak, hogy itt az ideje komolyan foglalkozni gerincünkkel!

Feövenyessy Krisztina
alternatív mozgásterapeuta, funkcionális gerinctréner

A bejegyzés trackback címe:

https://gerincterapeuta.blog.hu/api/trackback/id/tr912794622

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.