Gerincbetegségekről és egészséges életmódról érthetően és olvasmányosan

Balance blog

Banyapúp - Önt is fenyegeti

2017. szeptember 12. - Balance Gerincközpont és Akadémia

Nézett-e mostanában tükörbe oldalról, s ha igen, netán észrevett-e nyaka és háta találkozásánál egy kisebb-nagyobb domborulatot?  Ez a halmocska, amelyet a köznyelvben – micsoda diszkrimináció! – banyapúpnak hívunk, és sajnos napról-napra több embert érint, bizony nem a sors ajándéka. Akár hiszi, akár nem, valószínűleg Ön is jócskán megdolgozott érte. A rossz hír az, hogy a banyapúp nem csupán esztétikai probléma, a jelenség kialakulása mögött jellemzően komoly mozgásszervi elváltozások állnak. Szerencsére jó hírem is van: miután saját nem megfelelő életmódunk vezet a deformitás kialakulásához, néhány kisebb/nagyobb reform bevezetésével a púpocska pár hónap alatt általában eltüntethető, de legalábbis jelentős mértékben csökkenthető.

dowagers-hump.jpgForrás: http://healthosphere.com/dowagers-hump-treatment-symptoms-pictures-causes-prevention/

A banyapúp a nevével ellentétben korántsem csak idősebb nőkön figyelhető meg. Egyre gyakrabban látjuk fiatalokon is, sőt, a fiúkat/férfiakat sem kíméli. Bárkinél, és szinte bármilyen életkorban kialakulhat, hisz ma már a legtöbb ember ülő, mozgásszegény életmódot folytat, és jellemzően órákon át meredten nézi a telefonját, tabletjét vagy számítógépét. No és hogyan lesz ebből banyapúp?

Vessen egy pillantást az alábbi képre! Helytelen ülés – és sajnos szinte mindannyian helytelenül ülünk – közben az ember háta kérdőjellé változik, vállai előreesnek, és – annak érdekében, hogy szeme ne a földre, hanem egyenesen előre szegeződjön – fejét felemeli, így a nyakát megtöri.

shutterstock_260-1024x618_2.jpg

Szervezetünk rendkívül okos. Hosszú távon alkalmazkodik ahhoz a terheléshez, amely rendszeresen éri. Jócskán leegyszerűsítve olyanok vagyunk, mint a gyurmafigurák: formázhatóak. Ha sok időt töltünk egy bizonyos pozícióban, megbomlik izomegyensúlyunk, bizonyos izmaink rövidülnek, mások megnyúlnak, végül mintegy állandósul az a testtartás, amelyben legtöbbet tartózkodunk. Ha ez a pozíció a görnyedt ülés (esetleg a mobiltelefon leszegett fejjel való bámulása, amely tömegjelenség a gyermekek és a fiatalok körében), néhány hónap/év múltán a székről felállva (vagy a telefont letéve) egyszer csak azt vesszük észre, hogy továbbra is görbe marad a hátunk, a fejünk pedig – ahelyett, hogy a gerincünk tetején „csücsülne” – jócskán előretolódik (azaz kialakul az ún. előrehelyezett fejtartás).

Ha a fej előretolódik, a nyaki gerincszakasz legalsó csigolyája erősen kiemelkedik a test síkjából, így sérülékennyé válik. Ha ez a fejtartás állandósul, védekező mechanizmusként szervezetünk puha kötőszövetet halmoz a csigolya köré, így púp képződik a területen. Így keletkezik tehát a banyapúp.

A banyapúp sajnos nem csupán esztétikai probléma. Az előrehelyezett fejtartás számos más tünet – pl. rendszeres migrén, fülzúgás, nyak- és vállmerevség/fájdalom, befagyott váll stb. – okozója is lehet, hogy miért, azt részletesen kifejtettem egy másik bejegyzésben.

Hogyan előzzük meg a banyapúp kialakulását?

Az előzőekből talán már egyértelművé vált, hogy a kisebb/nagyobb életmódváltás elkerülhetetlen. Gyógytornász/mozgásterapeuta segítségével ki kell javítanunk tartáshibáinkat, illetve el kell sajátítanunk a helyes testtartást és a helyes ülést, illetve a különféle eszközök (számítógép, tablet, mobiltelefon) helyes használatát. Mindemellett a mindennapos káros terhelések (pl. ülés, mobilozás) kompenzációjaképp rendszeres és változatos testmozgást kell végeznünk.

Mit tegyünk, ha már kialakult a banyapúp?

A kezelés akkor igazán hatékony, ha komplex. A helyes testtartás elsajátítása ilyenkor is elengedhetetlen, hisz hiába kezeljük a deformitást, ha mindeközben napi 8-10 órát tartózkodunk a megszokott, kényelmes, ám rendkívül káros pozícióban. A tartásjavító, izomegyensúly visszaállító gyógytorna mellett – kiegészítő terápiáként – szóba jöhet a lágyrész manuálterápia, a kinesiology-tape illetve az SMR eszközök (henger+labda) mindennapos használata is.  A gyógyulás lassú folyamat, türelmet és kitartást igényel, ám a ráfordított idő és energia bőségesen megtérül. A banyapúp mellett ugyanis búcsút inthetünk a krónikus fájdalmaknak is, valamint megelőzhetjük a még súlyosabb gerincproblémák kialakulását.

Feövenyessy Krisztina
alternatív mozgásterapeuta, funkcionális gerinctréner

A bejegyzés trackback címe:

https://gerincterapeuta.blog.hu/api/trackback/id/tr5212823610

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bafana 2017.09.13. 08:44:03

A kollégámnak is van, de lebeszéljük róla, hogy megszűnesse. Ha simogatjuk, szerencsét hoz.

Balance Gerincközpont és Akadémia · http://balancegerinckozpont.hu/ 2017.09.13. 09:52:51

@Bafana: Hmm... ez még sosem jutott eszembe, de kipróbálom én is a betegeimmel:) Biztos örülnek majd a siminek....

narancshej 2017.09.13. 10:57:58

Köszönjük, szuper kis cikk, azt hiszem hiánypótló is! Annyit tennék, hozzá, hogy az úszás is sokat tud segíteni, persze rendszeresen, nem csak úgy hébe-hóba. Nekem ágyéki gerincproblémák miatt kompenzál a nyaki szakasz, ezért a pukli. Legalábbis egy jógaoktató ezt mondta, mert a tartásom(pont emiatt az ágyéki szakaszt érintő sérv/ek miatt) inkább "peckes", mintsem görnyedt. Állva és ülve egyaránt. Lényeg a lényeg, rendszeresen úszom, a púp sokkal kisebb, a hátam kevesebbet fáj, szóval ússzatok!!!!!!!!!!

Balance Gerincközpont és Akadémia · http://balancegerinckozpont.hu/ 2017.09.13. 11:03:39

@narancshej: Köszi szépen:) Egy kis kiegészítés: az úszásnemek közül sajnos csak a hátúszás és a gyorsúszás ideális, mellúszásnál ugyanis ugyanúgy megtörjük a nyakat, mint ülésnél, magyarul a sok-sok pozitív hatás mellett a mellúszás sajnos a nyaki problémákat súlyosbíthatja:)

blacklord 2017.09.13. 14:54:52

@Balance Gerincterápia: Én naívan azt hinném, hogy mivel ülésnél a nyak előrehajlik, ezért ha mellúszásnál ehhez képest pont a túloldalon, hátrahajolva tartjuk, akkor az még a neutrális pozíciónál is hasznosabb. Mondjuk az meg még egy külön bekezdést megérne, hogy a statikus (nagymama-) mellúszás és a ki-bemerülő mellúszás között is gondolom világok vannak, ami a nyaki terhelést illeti...

Balance Gerincközpont és Akadémia · http://balancegerinckozpont.hu/ 2017.09.13. 19:42:50

@blacklord: Ülésnél nem csak előrehajlik a nyak, hanem meg is törik. Ha csupán előrehajolna, a szemünk a földre szegeződne és nem látnánk magunk előtt a képernyőt. Épp ezért egy adott ponton megtörjük a nyakunkat, a fejünket pedig hátra billentjük, így a tekintetünk ismét előre szegeződik. Pontosan ugyanezt a mozdulatot végezzük mellúszásnál minden egyes alkalommal, amikor kiemeljük fejünket a vízből, hogy levegőt vegyünk:) Igen, egy profi úszó mellúszása (valamelyest) kevésbé terhelő a nyakra nézve, de legyünk őszinték, melyik átlagember profi úszó?:)

blacklord 2017.09.15. 12:11:20

Nekem továbbra is úgy tűnik, hogy minden ponton ellentétes irányú az elmozdulás... :-) Ülésnél nyak előrehajlik, az áll pedig felemelkedik, hogy továbbra is függőleges síkba kerüljön az arc. Mellúszásnál viszont a nyak hátrahajlik (a vízszintes testhez képest felfelé, hogy kiemelkedjen a vízből), az áll pedig lefelé mozdul, hogy ismét csak függőleges síkba kerüljön az arc. Így sajnos addig szkeptikus maradok, amíg pontosan ezt vizsgáló tanulmányokat nem látok. ;-)
Amúgy saját tapasztalat alapján aki hobbiból úszik, azoknak kb. a fele úszik ki- és bemerülve, a többiek meg Nagymamásan (az öregebbek hajlamosak a nyugisabbra).
Ezzel együtt a probléma (nyak- és vállfájás) jelenleg erősen érint, egyrészt életmód, másrészt egy baleset révén, úgyhogy könnyen lehet, hogy be fogok jelentkezni rövidesen egy állapotfelmérésre/tanácsadásra.

Nagyutazó 70 2017.10.24. 21:13:44

Kedves Krisztina! Amit felsorolt szakterületet,az sajna nekem mind megvan! Én,már jelző rendszer is lehetnék a rádióban,a fül zúgásaim miatt. /Sípol,dudál,zakatol,stb./Ehhez még hozzá a sok mellé a miastenia grav./remélem jól írtam le/? Sajnos Januárban összeszedtem egy kis influenzáit,amiből úgy április végén kisebb nagyobb közzel si8került talpra állni. hét alatt sikerült 15 kg.-t leadni. Járni,ülni,enni,inni nem tudtam,csak köhögni. Gégész látott,tüdőgyógyász látott,de semmi gond nem volt. Csupán köhögtem. Sajnos,azóta is szédülök. Volt vízszintes és körkörös szédülés,most már "csak szédülés van.Igyekszem mindent megcsinálni.néha igen kemény a feladat,de menni kell mindennek. Most már több esetben egyedül járok az utcán,de nem kellemes.Eddig még nem sikerült megállapítani az orvosoknak,hogy ez mitől van? Gerincem/ami bizony igen nagy tanulmány minden orvosnak. Nyaki gerincem? Vagy az agyi erek ? Ennél már többet nem tudok tornázni. Mindennap megyek,egy-két vill.megállónyi út miatt nem szállunk fel,mondván menni kell. Ny.pedagógus vagyok,szerencsére a korom nem úgy látszik,de,sajnos a nagy betegség és a fogyás megtette hatását az arcomon..Nem mint hetven éven felüli ember tevékenykedem,naptárral élünk-megyünk. Ezek a gerinc problémák legalább 60 éve meg vannak.Szeretném megkérdezni,hogy még lehet-e tenni valamit,hogy az életemet visszakapjam?Tudom,sok lehetőségem nincs,de,talán van mégis? A választ előre is köszönöm. Üdvözlettel: Nagyutazó70

Balance Gerincközpont és Akadémia · http://balancegerinckozpont.hu/ 2017.10.24. 22:56:50

@Nagyutazó 70: Kedves Utazó! Kezdem a legfontosabbal: soha nincs késő (még 70 évesen sem), a megfelelő terápia mindig javít a páciens állapotán. Ugyanakkor azt is szeretném hangsúlyozni, hogy nem ígérhetek teljes gyógyulást. Egyrészt azért , mert még nem vizsgáltam meg Önt, tehát fogalmam sincs, mi a probléma kialakulásának valódi oka. Másrészt azért, mert még ha valóban nyaki gerinc eredetűnek is bizonyulnak a tünetek, egyénenként változó, ki hogyan, és milyen mértékben reagál a kezelésre. Sok esetben maradéktalan a gyógyulás, máskor csak részleges. Jellemzően minél régebben áll fent a probléma, annál lassabb és nehézkesebb a gyógyulási folyamat, de ha a páciens szorgalmas, MINDIG van javulás. Üdvözlettel, Feövenyessy Krisztina