Gerincbetegségekről és egészséges életmódról érthetően és olvasmányosan

Balance blog

És a rehabilitáció hol marad???

2019. október 02. - Balance Gerincközpont és Akadémia

Gyakran mesélik ismerősök – sportolók és „átlagemberek” egyaránt – hogy kificamodott a bokájuk/eltört a karjuk/részlegesen szakadt az Achilles-ín stb., begipszelték, fájdalomcsillapító/gyulladáscsökkentő gyógyszert kaptak és most pihentetniük kell a sérült testrészt. Ha rákérdezek, hogy valóban ennyiből áll-e a terápia, a válasz általában az, hogy „Igen. Miért, mi másra lenne még szükség?” Nos, egyetlen aprócska dologra, valódi, teljes értékű rehabilitációra.

shutterstock_243683539.jpg

Tovább

Hogyan maradjunk fiatalo(sa)k és egészségesek, avagy mi a szösz az a fascia?

Ugye, Neked is esett már le az állad, megtudván egy-egy ismerősöd életkorát?  Szomorú, milyen sokan látszanak jóval idősebbnek kronológiai (azaz valódi) életkoruknál, de szerencsére – még ha ritkábban is – előfordul, hogy valaki évtizedeket tagadhatna le. Vajon mi állhat a jelenség hátterében, azaz mitől maradunk csinosak és fiatalosak? Nos, bármilyen népszerű is a szépészeti (vagy plasztikai) sebészet, a fiatalos külső valójában nem a különféle beavatkozásoknak (ráncfelvarrás vagy botox) köszönhető.  Kutatások bizonyítják, hogy nem a ráncok mennyisége, hanem az összkép határozza meg, hogy egy embert csinosnak, fiatalosnak tartunk-e, vagy sem. S, hogy mitől függ az összkép? Akár hiszed, akár nem, elsősorban az egyenes testtartástól és a könnyed, kecses, elegáns, ruganyos mozgástól.  És itt jön be a képbe a kötőszövet, vagy más néven a fascia (ejtsd faszcia, vagy angolosan fasha).

egyenes-gorbehat-190917.jpg

Ugye, Te is úgy gondolod, hogy az első képen szereplő ember jóval fiatalabb? Pedig nem is látszik az arca.

Tovább

Formás popsi két hét alatt???

Nyár van és a tikkasztó hőségben – talán megbocsájtható bűn – néha én is megengedem magamnak, hogy bele-belepillantsak a női magazinokba. Mit mondhatnék, majd felrobban az agyam a kéthetes villám popsi-, has- és derékkarcsúsító programoktól, beleértve az alattuk lévő "egyenillusztrációkat" is:: darázsderék és izgalmasan domborodó hátsó, amelyen lassan végiggördül egy jelzésértékű, fáradságos munkával odaphotoshop-olt izzadságcsepp. Brrrr! Minden egyes alkalommal tehetetlenül konstatálom, milyen egyszerű megtéveszteni felelőtlen ígéretekkel emberek millióit, méghozzá büntetlenül. Nos, a valóságban instant (azaz könnyedén és pillanatok alatt elérhető) karcsúság éppúgy nem létezik, ahogy nem leszünk csiribú-csiribá boldogok, ránctalanok vagy egészségesek sem. A jó dolgokért bizony meg kell dolgozni, méghozzá tervezetten és folyamatosan. Hogy miért?

shutterstock_763948150.jpg

Tovább

Csontkinövést okozhat a túlzásba vitt mobilozás – különösen a fiatalokat veszélyezteti a „fejentyű”

Ausztrál tudósok meglepő kutatást publikáltak 2018 februárjában, amely – jobb későn, mint soha – másfél év után, idén nyáron végre hatalmas visszhangot keltett, és egy, a BBC-ben megjelent cikk hatására gyakorlatilag bejárta a világot. Az elmúlt napokban „Plusz csont nőhet a koponyára, ha sokat mobilozunk” szalagcímekkel telt meg a nemzetközi sajtó, sőt, számos médium egyenesen „új csont képződését” emlegeti. Nos, ha vadi új csontunk nem is képződik a mobilozástól, a már meglévő valóban deformálódhat, ráadásul - ahogy a kutatás is hangsúlyozza - ennek veszélye leginkább a fiatalokat fenyegeti.

clipboard0134.jpg

Tovább

Létezik-e csodaterápia a mozgásszervi betegségek kezelésére?

Az orvostudomány fejlődésének köszönhetően napról-napra színesebb a mozgásszervi betegségek gyógyítását megcélzó kezelések palettája, azaz egyre több módszer áll rendelkezésünkre, amelyek segítségével csökkenteni tudjuk pácienseink (az Önök) panaszait. Ugyanakkor nem mehetünk el szó nélkül a fejlődés „sötét” oldala mellett sem. Az újabb és újabb terápiák sokszor látványos ("csodás") azonnali hatásai miatt egyre sűrűbben szorulnak háttérbe olyan kevésbé látványos, lassabban kibontakozó kezelések, amelyeknek hiányában kérdéses, hogy elérhető-e valódi és tartós eredmény. Vajon elegendőek-e önmagukban a különféle népszerű terápiák, és vajon mi a különbség oki és tüneti kezelés közt?

shutterstock_1011934291kicsi.jpg

Tovább

A nagy core-tréning átverés

avagy hogyan is fejleszthető valójában a core izomzat?

„Core-tréning”, core-fejlesztés”, „core-erősítés”, hogy csupán néhányat említsek a napjainkban oly divatos edzésfajták, csoportos órák közül. S, hogy mi a gond a core edzések jó részével? Leginkább az, hogy még csak véletlenül sem érintik az ún. core izmaidat, ráadásul kockahas helyett csupán krónikus mozgásszervi problémák kialakulásához vezetnek.

shutterstock_725931775kicsi.jpg

Tovább

A porckorongsérvről fehéren-feketén

Becslések szerint minden negyedik magyar felnőttet érint, így bátran kijelenthetjük, hogy a porckorongsérv népbetegség. Ez az adat nem csupán sokkoló, de elszomorító is. A porckorongsérv – vagy, ahogy a páciensek emlegetni szokták, a gerincsérv – ugyanis az esetek nagy részében könnyen elkerülhető lenne. Ha azonban kellő tájékozottság híján a genetikára fogjuk a kór kialakulását, hajlamossá válunk széttárni karjainkat és az önsajnálat végtelen tengerében elmerülve kijelenteni, hogy semmit sem tehetünk ellene. Hatalmas (és végzetes) tévedés! A porckorongsérv ugyanis a közhiedelemmel ellentétben elsősorban életmód eredetű probléma, nem a nagymamától örököltük, mi magunk dolgoztunk meg érte hosszú éveken át, keményen. A megelőzés és a gyógyulás kulcsa tehát szinte kizárólag a mi kezünkben van.

257469-p4gd5b-698kicsi.jpg

Tovább

Az intenzív testmozgás hiánya veszélyesebb, mint a dohányzás

Gyakran halljuk, hogy az intenzív testmozgás idősebb korban – főképp magas vérnyomással – kerülendő. Nos, egy különösen értékes és izgalmas giga-kutatás eredményei bizony erősen ellentmondanak az általánosan elterjedt nézetnek, és azt sugallják, hogy a testmozgás hiánya halálozás szempontjából jóval nagyobb kockázatot jelent, mint a fennálló szív- és érrendszeri betegségek, a diabétesz vagy a dohányzás.

418720-pd8qqj-74kicsi.jpg

Tovább

Az inaktivitás drámai mértékű izomvesztést okoz már rövid távon is

Gyakran hangoztatom, hogy sérülés/betegség esetén - ha a modern fizioterápiás alapelveket követjük - a rehabilitációt a lehető leghamarabb meg kell kezdenünk, az immobilizáció (teljes mozdulatlanság) ugyanis súlyos következményekkel jár. Nos, igen érdekes kutatásra bukkantam, amely ékesen bizonyítja, hogy még a rövid ideig tartó inaktivitás is drámai mértékű izomerő (és izomtömeg) csökkenéshez vezet.

donjoy-oa-everyday-osteoarthritis-knee_brace-11-1338.jpg

Tovább

Létezik-e olyan, hogy "helyes ülés"?

Relatíve termékeny „publicistának” számítok, és gyakran tartok előadásokat is az ülő életmód gyilkos hatásáról, így a szereplések kapcsán nap mint nap szegezik nekem a kérdést ismerősök, páciensek, hallgatók vagy olvasók: jó, jó, de mégis hogyan üljek helyesen? Nos, ilyenkor sarokba szorított vadnak érzem magam. Hogyan szálljak szembe egymagam egy több évtizedes dogmával (helyes ülés)? Hogyan cáfoljam meg két rövid mondatban (a XXI. század embere ugyanis ennél többet nem hajlandó befogadni) az internetet elárasztó trendi hirdetések, reklámok tömegeinek állításait? Hogyan magyarázzam el azt a végtelenül egyszerű, mégis hihetetlennek tűnő tényt, hogy helyes ülés valójában éppúgy nem létezik, mint ahogy helytelen sem? Hogy nincs az a hipermodern, méregdrága szék, amely önmagában megoldást jelenthet a kínzó nyaki, vagy épp deréktáji problémákra?

shutterstock_358827644.jpg

Tovább