Balance blog

Gerincbetegségekről és egészséges életmódról érthetően és olvasmányosan

Megelőzhető-e a mozgásszervi betegségek - porckopás, porckorongsérv stb. - kialakulása?

2018. szeptember 24. 17:53 - Balance Gerincközpont és Akadémia

Az emberi test olyan, mint a gyurma. Remekül formázható. Nem csupán funkcionálisan, de formailag, sőt, szerkezetileg is alkalmazkodik a terheléshez, amely rendszeresen éri. Mindez egyben azt is jelenti, hogy kitartó, aktív munkával, a megfelelő edzéssel „átformálhatjuk” testünket, izmokat fejleszthetünk, növelhetjük tömegüket, „szálkásíthatunk”, sőt, a testtartásunkon is javíthatunk. A szinte korlátlan plaszticitásnak ugyanakkor negatív következményei is lehetnek. Az inaktív életmód, a mozgás hiánya és/vagy a helytelen terhelések ugyanis szintén nyomot hagynak a testünkön, többek közt mozgásszervi betegségekhez vezető, gyakran látványos izomegyensúly megbomlások formájában.canstockphoto32155717.jpg

Tovább
5 komment

A szépség ára - porckopás, bütyök, kalapácsujj

2018. augusztus 15. 11:30 - Balance Gerincközpont és Akadémia

Szokott-e fájni a derekad? Megfigyeltél-e bütyköt, egymásra csúszó, esetleg elemelkedő lábujjakat, tyúkszemet a lábfejeden? Gyakran viselsz magas sarkú cipőt? Ha igen, ne is keresd tovább a lábfej deformitása és/vagy a derékfájdalom okát! Jó eséllyel a tűsarok vezet a panaszok nagy részéhez. De vajon hogyan okozhat egy egyszerű cipellő (és 6-7 plusz centiméter) komoly mozgásszervi problémákat?

d-squared-spine-heel-shoes-012.jpg

Forrás: http://thefashionatetraveller.com/d-squared-spine-heel-shoes-zomg-shoe-lust

Tovább
1 komment

Edzőcipő? Szandál? Mezítlábazás? Melyik jó, mikor jó, hogyan jó?

2018. augusztus 02. 14:46 - Balance Gerincközpont és Akadémia

A talpad (és ezzel együtt a gerinced) a közhiedelemmel ellentétben

  • Utálja, ha mesterséges, egyenletes talajon (parketta, járólap, aszfalt stb.) mezítláb, vagy lapos és vékony talpú cipőben flangálsz. Ilyenkor kilapul, mint egy béka, „eltűnnek” a test rugalmasságát biztosító lábboltozatok, azaz drasztikusan megnő a boka, a térd, a csípő és a gerinc terhelése. Mesterséges talajon tehát legyen vastagabb (és rugalmasabb) a cipő talpa!
  • Ugyanakkor imádja, ha természetes talajon (erdő-mező, homok stb.) lerúgod a cipőd és engeded, hogy az egyenetlenségekhez való alkalmazkodás eddze a kisebb-nagyobb talpi és egyéb izmokat, stimulálja az idegrendszert. Ha tehát természetes talajon jársz, minél vékonyabb talpú cipőt viselj, de legjobb a mezítlábazás!erdo-varos-cipo-mezitlab.jpg
Szólj hozzá!

A sportsérülések kialakulásának mechanizmusa: a tenziós, az overload és a sérülés zóna

2018. június 14. 11:21 - Balance Gerincközpont és Akadémia

Az emberi test nem felejt. Sem a jót, sem a rosszat. Őrzi az egyes traumák „emlékeit”, s e nyomok mindegyike gyengébbé, sebezhetőbbé teszi. Az élet során bekövetkező számtalan kisebb-nagyobb sérülés a test idő előtti kifáradásához, öregedéséhez vezet, pedig jó részük jellemzően oly könnyen elkerülhető lenne.

shutterstock_1084679879.jpg

Tovább
Szólj hozzá!

Az amerikai szakemberek négyötöde alkalmaz SMR eszközöket a terápia során

2018. június 07. 01:31 - Balance Gerincközpont és Akadémia

A Kaliforniai Állami Egyetem Kineziológiai (mozgástani) Tanszéke izgalmas felmérést végzett az amerikai egészségügyi és sport szakemberek körében. Egy 20 kérdésből álló kérdőívvel vizsgálták a self-myofascial release (SMR) terápia és az SMR eszközök ismertségét, a klinikai alkalmazással és a betegoktatással kapcsolatos szokásokat, preferenciákat, illetve az eszközökhöz kapcsolódó elvárásokat és tapasztalatokat. Több mint ezer szakember töltötte ki a kérdőívet, és az alábbi eredmények születtek:

_mg_2548.JPG

Tovább
Szólj hozzá!

Vajon mikor és miért nem hat a kinesio-tape?

2018. április 19. 09:45 - Balance Gerincközpont és Akadémia

A világháló jóvoltából újabb hivatással bővült a 10 millió magyar futball szakértő repertoárja. A youtube videóknak és/vagy a nagyobb áruházláncokban kapható kinesio-tape csomagok mellé csatolt rajzos leírásoknak köszönhetően honfitársaink immár kinesiology-taping terapeutává is váltak. Mindez akár remek hír is lehetne, hisz a tape valóban egyszerűen, gyorsan és mellékhatások nélkül segítheti elő a legtöbb mozgásszervi probléma gyógyulását. Van azonban egy aprócska bökkenő: a videók és csomagocskák gyártói, illetve forgalmazói elfelejtik feltüntetni a használati utasításon, hogy a tape csakis akkor igazán hatékony, ha képzett szakember ragasztja fel.

shutterstock_510156517kicsi.jpg

Tovább
1 komment

Testolvasás - hóbort vagy tudomány?

2018. február 28. 20:03 - Balance Gerincközpont és Akadémia

Európában a huszonévesek 30, a harmincasok 60, és a hatvanon felüliek 80-90 százaléka (!) szenved krónikus mozgásszervi fájdalmaktól (gerincproblémák, porckopás, porckorongsérv stb.), és igen kevesen találnak tartós megoldást a panaszokra.  Égető szükség van tehát arra, hogy az egészségügy a hagyományos rápillantásos/gyógyszeres/súlyfürdős módszernél átfogóbban vizsgálja és kezelje a problémát. Egyértelmű ugyanis, hogy az általánosan elterjedt futószalag-gyógyítás, azaz a néhány perc alatt lezavart állapotfelmérés-diagnosztizálás-terápia trió önmagában bizony édeskevés a krónikus betegségek hatékony kezeléséhez. Ilyen rövid idő alatt nem állapítható meg, hogy mi a betegség kiváltó oka, enélkül pedig nem nyújthatunk oki kezelést. Ráadásul 10-15 perc arra sem elegendő, hogy a pácienst teljes körűen és érthetően tájékoztassuk betegségével, a lehetséges gyógymódokkal, illetve saját teendőivel kapcsolatban.

Ma még viszonylag kevesen tudják, de létezik más út is: a testolvasás. Bár az angol "body mapping" kifejezés magyar fordításban első hallásra elvontnak és szenzációhajhásznak tűnhet, biztosíthatok mindenkit, hogy a testolvasás valójában a legfrissebb tudományos felfedezéseken alapul, és forradalmi szerepet tölt be a krónikus mozgásszervi betegségek kezelése terén.

shutterstock_746240806kicsi.jpg

Tovább
Szólj hozzá!

Sportolás = egészség?

2018. február 13. 11:08 - Balance Gerincközpont és Akadémia

Tévhit gyilkos percek

Köztudott, hogy a testmozgás elengedhetetlen testi-lelki egészségünk megőrzése szempontjából. Azt azonban jóval kevesebben tudják, hogy gerincünk számára bizony nagyon nem mindegy, melyik sportágat választjuk.  Az alábbiakban megvizsgáltam néhány népszerű sport mozgásszervekre gyakorolt – áldásos vagy épp áldatlan – hatását mozgásterapeuta szemmel. Ha a kor szelleme már megérintett, tehát azok közé tartozol, akik az elmélyülés helyett csupán néhány másodpercet szánnak információszerzésre, javaslom, egyből ugorj a Téged érintő sportágra!

different-sports-wallpaper-4.jpg

Tovább
25 komment

Achilles-szakadás - jobb félni mint megijedni

2018. január 19. 19:58 - Balance Gerincközpont és Akadémia

Az átlagembernek csupán komoly kellemetlenséget, a sportolónak azonban igazi sorscsapást jelent az Achilles-ín gyulladása és részleges vagy teljes szakadása, amely sajnos egyike a leggyakoribb sportsérüléseknek. A hosszú hónapokig tartó kényszerpihenő bizony alaposan megtépázza a teljesítményt, sőt, gyakran véget is vet a sportkarriernek. Nap mint nap megdöbbenek azon, hogy nem csak a sportolók, de gyakran még a szakemberek sem tudják (vagy csak nem árulják el?), valójában milyen könnyen megelőzhető az Achilles-ín károsodása!

running_1.jpgForrás: http://osteopathicworks.com.au/lets-talk-running/

Tovább
Szólj hozzá!